Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

THE USE OF INTERACTIVE EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN TEACHING A FOREIGN LANGUAGE

https://doi.org/10.20310/1810-0201-2018-23-176-39-45

Abstract

We substantiate the need for the use of interactive educational technologies in teaching a foreign language at a university. It was analyzed that the use of web quest technology, “flipped classroom” and “development of critical thinking” technologies in a foreign language class helps to achieve a high level of development of foreign language communicative and information and communication competencies, better memorization of the material studied, development of cognitive activity and logical thinking, and also increases the level of motivation to learn English. These technologies involve conducting non-traditional lectures and practical exercises, the purpose of which is to synthesize disparate knowledge from different branches of scientific thought, highlight the main and most important information, be able to lead a discussion, express one’s point of view. The main interactive teaching methods have been identified, which involve turning to the logical methods of teaching, reflecting the logical operations of thinking, analysis, ..., generalization, which corresponds to the current Federal State Educational Standards of Higher Education in the direction of training 44.04.01 “Pedagogical Education”. We focus on the creative nature of the educational technologies that contribute to the creation of a learning language environment, including in its space all students seeking creative search, self-expression, and self-development.

About the Author

S. V. Elovskaya
Michurinsk State Agrarian University
Russian Federation


References

1. Кузнецова М.Н., Шиланкова М.П. Использование игр межкультурной направленности в целях формирования и развития навыков межкультурной коммуникации у студентов неязыкового вуза // Вестник Пермского национального исследовательского политехнического университета. Проблемы языкознания и педагогики. 2013. № 8. С. 54-64.

2. Мильруд Р.П., Максимова И.Р. Современные концептуальные принципы коммуникативного обучения иностранным языкам // Иностранные языки в школе. 2000. № 4. С. 20-26.

3. Рублева Е.В. Новые образовательные тренды в обучении языкам // Вестник центра международного образования Московского государственного университета. Филология. Культурология. Педагогика. Методика. 2014. № 1. С. 124-130.

4. Шульгина Е.М. Методика формирования иноязычной коммуникативной компетенции студентов посредством технологии веб-квест (туристский профиль). Томск: Изд. дом Том. гос. ун-та, 2015. 340 с.

5. Вохминцев С.Е. Технология веб-квеста и ее применение на уроках немецкого языка // Студенческая наука и XXI век. 2014. № 11. С. 74-76.

6. Литонина Н.В. Flipped classroom как способ обучения фонетике на основе развития автономности личности // Высшее образование сегодня. 2015. № 8. С. 49-52.

7. ван Дейк Т.А. Язык. Познание. Коммуникация. Благовещенск: БГК им. И.А. Бодуэна де Куртене, 2000. 308 с.

8. Бычкова О.С. Психолого-педагогическая составляющая интерактивных форм обучения при подготовке преподавателей вуза // Известия Балтийской академии рыбопромыслового флота. Психолого-педагогические науки. 2015. № 2 (32). С. 77-81.

9. Еловская С.В. Развитие критического мышления на уроках иностранного языка // Лингводидактика и межкультурная коммуникация: актуальные вопросы и перспективы исследования: сб. науч. ст. Чебоксары, 2018. С. 27-30.

10. Аргунова М.В. Обучение, погруженное в деятельность и общение. Методические материалы для дополнительного образования // Экология и жизнь. 2008. № 10. С. 36-39.


Review

For citations:


Elovskaya S.V. THE USE OF INTERACTIVE EDUCATIONAL TECHNOLOGIES IN TEACHING A FOREIGN LANGUAGE. Tambov University Review. Series: Humanities. 2018;23(176):39-45. (In Russ.) https://doi.org/10.20310/1810-0201-2018-23-176-39-45

Views: 44


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)