Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

METHODOLOGICAL BASES OF MODEL CONSTRUCTION OF PATRIOTIC FEELINGS FORMATION AMONG ADOLESCENTS THROUGH FOLK ART

https://doi.org/10.20310/1810-0201-2018-23-176-89-97

Abstract

The methodological foundations of formation patriotic feelings among adolescents through folk art are revealed. The analysis of the possibility of using a model approach in pedagogical practices in the development of the model of formation of patriotic feelings among adolescents. On the basis of the algorithm offered by the author the theoretical bases of modeling of process of formation of social education of patriotic feelings among teenagers by means of folk art in the conditions of institutions of additional education are offered. A detailed description of the components of the proposed model: subjective, methodological, content-organizational and evaluation components. On the basis of systematization of the data the cognitive features of adolescents, taking into account the psychological characteristics of adolescence, which will be taken as a basis in the description of adolescents as a subjective component of the model of social education. Particular attention is paid to the need to use the methodological component of the model, which includes consideration of external influences on the educational process and the innovative nature of the formation of patriotic feelings among adolescents. As the main way of education of patriotic feelings at teenagers the author offers use of project approach by creation of the environment of project activity. We describe such integral components of the model as cognitive, motivational-value, emotional, and conative components, as well as forms and methods of social education of patriotic feelings among adolescents by means of folk art. In conclusion, emphasized the importance of assessing the level of formation of patriotic consciousness. As a result of the model implementation, the author sees the solution of a number of problems in the formation of patriotic feelings among adolescents through folk art.

About the Authors

T. E. Manger
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


Y. V. Vasileva
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Непрокина И.В. Метод моделирования как основа педагогического исследования // Теория и практика общественного развития. 2013. № 7. С. 61-64.

2. Педагогика / под ред. Ю.К. Бабанского. М.: Просвещение, 1983. 608 с.

3. Землянская Е.Н. Моделирование как метод педагогического исследования // Преподаватель XXI век. 2013. № 3-1. С. 35-43.

4. Найданова Ю.В. Подготовка педагогов к воспитанию мобильности подростков в системе дополнительного профессионального образования: автореф. дис. … канд. пед. наук. Челябинск, 2017. 27 с.

5. Штофф В.А. Моделирование и философия. Москва; Ленинград: Наука, 1966. 302 с.

6. Окулов С.М., Сизихина О.В. О моделях в педагогических исследованиях // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. 2009. № 4-1. С. 135-138.

7. Болотова А.К., Молчанова О.Н. Психология развития и возрастная психология. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2012. 526 с.

8. Крайг Г., Бокум Д.П. Психология развития. 9-е изд. СПб.: Питер, 2005. 940 с.

9. Ешев М. Российский патриотизм как основа национальной идентичности // Власть. 2013. № 6. С. 116-118.

10. Торохтий В.С. О сущности социально-педагогического подхода в российском профессиональном образовании // Вестник РМАТ. 2016. № 1. С. 38-43.

11. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. 3-е изд., перераб. и доп. М., 1989. 488 с.

12. Выготский Л.С. Собрание сочинений: в 6 т. / гл. ред. А.В. Запорожец. М.: Педагогика, 1982-1984. Т. 4.

13. Леонтьев А.Н. Категория деятельности в современной психологии // Леонтьев А.Н. Избранные психологические произведения: в 2 т. М., 1983. Т. 2. С. 243-246.

14. Сластенин В.А. Субъектно-деятельностный подход в общем и профессиональном образовании // Сибирский педагогический журнал. 2006. № 5. С. 17-30.

15. Аксенова Г.И. Субъектно-деятельностный подход к профессиональному образованию курсантов // Прикладная юридическая психология. 2008. № 1. С. 26-33.

16. Вершинина Л.В. Аксиологическое пространство образования: ценностное сознание учителя. Самара: СГПУ, 2003. 150 с.

17. Равкин З.И. Развитие образования в России: новые ценностные ориентиры (концепция исследования: аксиологический аспект) // Педагогика. 1995. № 5. С. 87-90.

18. Кирьякова А.В. Теория ориентации личности в мире ценностей. Оренбург: Изд-во ОГПИ, 1996. 188 с.

19. Яковлев Е.В. Реализация аксиологического подхода в педагогическом исследовании // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Образование. Педагогические науки. 2012. № 4. С. 26-29.

20. Стратегии воспитания в образовательной системе России / под общ. ред. И.А. Зимней. Изд. 2-е доп. и перераб. М., 2004. 480 с.

21. Иванов М.Г. Системно-ролевой подход к социальному воспитанию студентов // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. Тамбов, 2008. Вып. 10 (66). С. 212-216.

22. Васильева Ю.В. Особенности воспитания патриотизма у подростков // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. Тамбов, 2018. Т. 23, № 172. С. 102-110. DOI 10.20310/1810-0201-2018-23-172-102-110.

23. Бузаров К.И. Комплексный подход как методологический принцип построения воспитательной системы школы (теоретический аспект) // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3: педагогика и психология. 2012. № 2. С. 32-36.


Review

For citations:


Manger T.E., Vasileva Y.V. METHODOLOGICAL BASES OF MODEL CONSTRUCTION OF PATRIOTIC FEELINGS FORMATION AMONG ADOLESCENTS THROUGH FOLK ART. Tambov University Review. Series: Humanities. 2018;23(176):89-97. (In Russ.) https://doi.org/10.20310/1810-0201-2018-23-176-89-97

Views: 53


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)