Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

Interaction of lecturers and students at university and outcome of educational activity

https://doi.org/10.20310/1810-0201-2019-24-178-7-12

Abstract

Bstract. We present the results of an empirical study on the identification and analysis of the opinions of students and lecturers of Tambov State University named after G.R. Derzhavin on the impact of their relations system on the effectiveness of joint educational activities. The relevance of the study is justified by the need to identify the importance of personal contacts for the subjects of the educational process in the context of the proposed complete replacement of full-time lectures on online courses. The research program included two blocks: the identification of the positions of lecturers and students in the interaction, which reflect the features of the existing system of education at the university; the study and analysis of the impact of existing interaction on the attitude of students to educational and professional activities. The factors preventing the transition of lecturers to the organization of the educational process on the basis of the ideas of personality-oriented learning are revealed. The importance and necessity of using students’ opinions and graphic works (projective techniques) as diagnostic tools are substantiated. A comparative analysis of the main causes of students’ dissatisfaction with the existing interaction with lecturers (data of 2000 and 2018) is presented. The importance of lecturer’s reflexive activity in the context of self-regulation of his style of professional and pedagogical activity is revealed.

About the Author

L. N. Makarova
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Черных А., Миронова К. Лекции переносят в онлайн-аудиторию. Ярослав Кузьминов намерен обязать преподавателей читать курсы в цифровом формате // Коммерсантъ. 2018. 2 окт. № 179. С. 5.

2. Исаев И.Ф. Профессионально-педагогическая культура преподавателя. М.: Академия, 2004. 208 с.

3. Выготский Л.С. Собрание сочинений: в 6 т. Т. 3. Проблемы развития психики. М.: Педагогика, 1983. 368 с.

4. Котова С.С., Хасанова И.И. Качество образовательного процесса в университете глазами студентов // Образование и наука. 2016. № 9 (138). С. 43-60.

5. Зотова В.А. Студенческая оценка качества образования: европейский опыт // Фундаментальные исследования. 2016. № 2-3. С. 561-564.

6. Сажина С.Д. Оценка обучающимися качества образования как условие повышения качества подготовки педагогических кадров в вузе // Мир образования - образование в мире. 2015. № 4 (60). С. 137-143.

7. Макарова Л.Н., Старцев М.В. Проблемные зоны взаимодействия преподавателей и студентов // Социально-экономические явления и процессы. 2017. Т. 12. № 5. С. 210-216. DOI 10.20310/1819-8813-2017-12-5-210-216.

8. Шаршов И.А., Макарова Л.Н. Взаимодействие субъектов образовательного процесса в вузе как фактор повышения качества высшего образования // Психолого-педагогический журнал Гаудеамус. 2013. № 1 (21). С. 92-96.

9. Полянин А.Р., Коротун С.Н. Методика использования презентации на лекции в вузе: современный дискурс // Отечественная и зарубежная педагогика. 2017. Т. 1. № 4 (41). С. 172-184.

10. Юрова Т.В. Рефлексивное образование - педагогическая инноватика в профессиональной деятельности преподавателя вуза // Территория новых возможностей. Вестник Владивостокского государственного университета экономики и сервиса. 2009. № 2. С. 248-255.

11. Шустова И.Ю. Значение рефлексии в профессиональной воспитательной деятельности педагога // Отечественная и зарубежная педагогика. 2016. № 1 (28). С. 61-68.


Review

For citations:


Makarova L.N. Interaction of lecturers and students at university and outcome of educational activity. Tambov University Review. Series: Humanities. 2019;24(178):7-12. (In Russ.) https://doi.org/10.20310/1810-0201-2019-24-178-7-12

Views: 51


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)