Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

Successive approach implementation to the empirical research skills development of social and cultural activities specialist

https://doi.org/10.20310/1810-0201-2019-24-178-77-84

Abstract

The main approaches and algorithm of implementation of the successive approach to the development of skills of empirical research in the preparation of students in the direction of “Socio-Cultural Activity” are revealed. The features of concentric approach to research training of bachelors, masters and postgraduates are considered. Revealed the main directions and ways of formation of research skills in the framework of practical training, as well as the organization of independent work of students on the implementation of research projects. As part of the course “Methodology of scientific research” the development of variable modifications of the method of observation, as well as survey methods (conversation, interviewing, testing, questioning, expert survey) and methods of pedagogical experiment. The research procedures, their possibilities and limits of application are studied in detail. Special attention in the course of practical training requires mastering the skills to prepare a package of tools for pedagogical diagnostics, which is used to carry out measurements and fixing the parameters of the state of the object of study. According to the results of the study, students make analytical reviews of information, reflecting in a generalized form the specific features of the implementation of a technology in modern practice of social and cultural activities. In addition to the development of empirical methods, students learn the skills of presentation and testing of research results.

About the Authors

M. I. Dolzhenkova
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


T. G. Bortnikova
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Ибрагимов Г.И. Эксперимент в педагогических исследованиях: проблемы и перспективы // Казанский педагогический журнал. 2004. № 1. С. 3-11.

2. Лельчицкий И.Д., Пурышева Н.С., Тряпицына А.П. Актуальные проблемы методологии современных диссертационных исследований по педагогическим наукам // Педагогика. 2017. № 10. С. 3-14.

3. Адольф В.А. Управление качеством педагогических исследований в системе университетского образования // Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В.П. Астафьева. 2016. № 3 (37). С. 35-40.

4. Цирульников А.М. Методика анализа социокультурной ситуации системы образования // Педагогика. 2017. № 8. С. 16-26.

5. Борытко Н.М. Моделирование в психолого-педагогических исследованиях // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2006. № 1 (14). С. 11-14.

6. Галагузова Ю.Н., Миронов Д.Д. Самостоятельная работа студентов по определению ключевых понятий социально-педагогического исследования // Педагогическое образование в России. 2016. № 8. С. 88-91.

7. Остапенко Р.И. О корректности применения количественных методов в психолого-педагогических исследованиях // Современные научные исследования и инновации. 2011. № 3. С. 24.

8. Коржуев А.В., Соколова А.С. «Знание о незнании» в логике педагогического исследования // Педагогика. 2017. № 6. С. 11-17.

9. Сенько Ю.В. Педагогический факт как форма знания в педагогике // Педагогика. 2017. № 4. С. 3-10.

10. Осадчук О.Л., Галянская Е.Г. Современные методологические подходы к исследованию педагогических процессов // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2016. № 3-3. С. 463-467.

11. Таирова Н.Ю., Шульга К.С. Методология и методика научного аппарата педагогического исследования // Непрерывное образование в России: состояние и перспективы: материалы докл. Всерос. науч.-практ. конф. Ростов н/Д.: Изд-во РостГМУ, 2017. С. 145-153.

12. Овезгелдиева О.Б. Система методов и методика педагогического исследования // Роль и значение современной науки и техники для развития общества: сб. ст. Междунар. науч.-практ. конф.: в 3 ч. Уфа: МЦИИ ОМЕГА САЙНС, 2017. Ч. 2. С. 162-164.


Review

For citations:


Dolzhenkova M.I., Bortnikova T.G. Successive approach implementation to the empirical research skills development of social and cultural activities specialist. Tambov University Review. Series: Humanities. 2019;24(178):77-84. (In Russ.) https://doi.org/10.20310/1810-0201-2019-24-178-77-84

Views: 45


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)