Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

Content design of foreign language academic programmes for students at the musical universities

https://doi.org/10.20310/1810-0201-2019-24-179-58-68

Abstract

Foreign language teaching to students of non-linguistic programmes, including musical institutions of higher education, is aimed at the development of foreign language communicative competence in the social, social and cultural communication spheres, as well as internal specialization. The content of the discipline “Foreign Language for Professional Communication” should reflect the specifics of the future professional activity of graduates of a particular programs and a specialty, and, thus, is aimed at forming a number of general cultural professional and professional competencies. The curricula analysis of a foreign language in musical universities indicates that in practice there is one single academic program in a foreign language for students, regardless of the programme. In practice, this ignores the internal specialization of the discipline “Foreign Language for Professional Communication”. We examine and develop: a) the main approaches to learning a foreign language for professional communication at the university (“Foreign Language for Special Purposes”, “Content and language integrated learning” and “Teaching specialized disciplines in a foreign language”); b) analysis of studies on the selection of the subject content of curricula in a foreign language for professional communication; c) the author’s content of the discipline “Foreign Language for Professional Communication” for students of the three programmes of a musical university: 53.03.02 - “Musical and instrumental art”, 53.03.03 - “Vocal art” and 53.03.04 - “The art of folk singing”.

About the Author

A. A. Maksaev
Moscow A. Schnittke State Music Institute
Russian Federation


References

1. Завьялов В.В. Особенности отбора предметной стороны содержания обучения английскому языку студентов направления подготовки «Юриспруденция» // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. Тамбов, 2018. Т. 23. № 177. С. 30-38. DOI 10.20310/1810-0201-2018-23-177-30-38

2. Сысоев П.В., Завьялов В.В. Обучение иноязычному письменному юридическому дискурсу студентов направления подготовки «Юриспруденция» // Язык и культура. 2018. № 41. С. 308-326.

3. Sysoyev P.V., Zavyalov V.V. Teaching English as a foreign language to law students based on content and language integrated learning approach // Advances in Intelligent Systems and Computing. 2019. Vol. 907. P. 237-244.

4. Амерханова О.О. Интегрированное предметно-языковое обучение иностранному языку студентов на основе тандем-метода // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Гуманитарные науки. 2018. № 12-3. С. 28-30.

5. Соломатина А.Г. Обучение иностранному языку для профессиональных целей на основе модели интегрированного предметно-языкового обучения в аграрном вузе // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. Тамбов, 2018. № 173. С. 49-57. DOI: 10.20310/1810-0201-2018-23-173-49-57

6. Капранчикова К.В. Особенности отбора предметного содержания обучения иностранному языку в аграрном вузе // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. Тамбов, 2018. Т. 23. № 176. С. 46-55. DOI 10.20310/1810-0201-2018-23-176-46-55

7. Завьялов В.В. Модели обучения иностранному языку для профессиональных целей студентов нелингвистических направлений подготовки // Державинский форум. 2018. № 6. С. 175-184.

8. Huntinson T., Waters A. English for Specific Purposes. Cambridge: Cambridge University Press, 1987.

9. Canale M. From communicative competence to communicative language pedagogy // Language and Communication / ed. by J. Richards, R. Schmidt. L.: Longman, 1983. P. 2-27.

10. Canale M., Swain M. Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing // Applied Linguistics. 1980. № 1 (1). P. 1-48.

11. Savignon S.J. Communicative Competence: Theory and Classroom Practice. N. Y.: McGraw Jill, 1997.

12. Поляков О.Г. Английский язык для специальных целей. М.: Тезаурус, 2003.

13. Marsh D. Content and Language Integrated Learning. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.

14. Сысоев П.В. Обучение иностранному языку на старшей ступени общего среднего (полного) образования. Профильный уровень (X-XI классы) // Иностранные языки в школе. 2006. № 2. С. 2-10.

15. Сысоев П.В., Завьялов В.В. Элективный языковой курс “Introduction to Law” в системе профессионально ориентированного обучения иностранному языку в старших классах // Иностранные языки в школе. 2018. № 7. С. 10-18.

16. Халяпина Л.П. Современные тенденции в обучении иностранным языкам на основе идей CLIL // Вопросы методики преподавания в вузе. 2017. № 20. С. 46-52.

17. Крылов Э.Г. Интегративное билингвальное обучение иностранному языку и инженерным дисциплинам в техническом вузе: автореф. дис. … д-ра пед. наук. Екатеринбург, 2016.

18. Алмазова Н.И., Баранова Т.А., Халяпина Л.П. Педагогические подходы и модели интегрированного обучения иностранным языкам и профессиональным дисциплинам в зарубежной и российской лингводидактике // Язык и культура. 2017. № 39. С. 116-134.

19. Попова Н.В., Коган М.С., Вдовина Е.К. Предметно-языковое интегрированное обучение (CLIL) как методология актуализации междисциплинарных связей в техническом вузе // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. Тамбов, 2018. Т. 23. № 173. С. 29-42. DOI: 10.20310/1810-0201-2018-23-173-29-42

20. Сысоев П.В., Завьялов В.В. Особенности отбора содержания обучения письменной речи студентов направления подготовки «Юриспруденция» // Вестник Московского университета. Серия 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2019. № 1. С. 62-72.

21. Молзинский В.В. Музыкальное образование в современной России: проблемы и парадоксы // Вестник Санкт-Петербургского государственного института культуры. 2017. № 2 (31). С. 160-165.


Review

For citations:


Maksaev A.A. Content design of foreign language academic programmes for students at the musical universities. Tambov University Review. Series: Humanities. 2019;24(179):58-68. (In Russ.) https://doi.org/10.20310/1810-0201-2019-24-179-58-68

Views: 51


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)