Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

THE ESSENCE OF SYSTEMIC AND LOGICAL THINKING IN THE CONDITIONS OF SUBJECT ORIENTED TEACHING

Abstract

We analyze in details pedagogical meanings of terms “thinking”, “system”, “systemic thinking”, “logic”, “logical thinking” as constituent parts of integrative notion “systemic and logical thinking”. We suggest tentative definition of the term “systemic and logical thinking” as the type of thinking, essence of which lies in operating with notions, judgements and conclusions with the use of principle of systemic world cognition and logical laws. This type of thinking includes number of skills as well: orientate to essential characteristics of objects and events, follow logical laws, make one’s decisions according to them, produce logical operations with conscious arguing of them, define interrelation of supersystem, system and its subsystems, observe their change through time, for hypotheses. We reveal specific features of subject oriented teaching of senior pupils and its role in the development of systemic and logical thinking among pupils.

About the Authors

I. A. Sharshov
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


A. S. Kuzyakina
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Советский энциклопедический словарь / гл. ред. А.М. Прохорова. М.: Сов. энцикл., 1988. 1215 с.

2. Спиркин А.Г. Сознание и самосознание. М.: Политиздат, 1972. 303 с.

3. Ширяева В.А. Новая образовательная область знания как ресурс развития мышления. Саратов: Изд-во Сарат. ун-та, 2007. 232 с.

4. Платонов К.К. Краткий словарь системы психологических понятий. М., 1984.

5. Подгорецкая Н.А. Изучение приемов логического мышления у взрослых. М., 1980. 145 с.

6. Ожегов С.И. Словарь русского языка. М., 1960.

7. Макареня А.А., Максимов А.С. Опыт классификации профессий по профилям. Л.: ЛГПИ им. Герцена, 1987. С. 67-69.

8. Якиманская И.С. Психологические основы математического образования. М.: ИЦ «Академия», 2004. 320 с.

9. Осипова С.Г. Предпрофильное обучение: перспективы, проблемы, пути решения // Управление в образовании. 2004. № 3. С. 21-26.

10. Пинский А.А., Дик Ю.И., Орлов В.А. Основные положения концепции углубленного изучения естественнонаучных дисциплин // Развитие содержания общего образования. М., 1997. С. 119-125.

11. Чистякова С.Н. Проблемы и риски самоопределения старшеклассников в выборе профиля обучения // Профильная школа. 2004. № 5. С. 5-10.

12. Шаршов И.А., Макарова Л.Н. Взаимодействие субъектов образовательного процесса в вузе как фактор повышения качества высшего образования // Психолого-педагогический журнал Гаудеамус. 2013. № 1 (21). С. 92-96.

13. Макарова Л.Н., Шаршов И.А. Личность и стиль деятельности преподавателя глазами студентов // Образование и общество. 2004. № 6. С. 37-47.


Review

For citations:


Sharshov I.A., Kuzyakina A.S. THE ESSENCE OF SYSTEMIC AND LOGICAL THINKING IN THE CONDITIONS OF SUBJECT ORIENTED TEACHING. Tambov University Review. Series: Humanities. 2018;23(174):35-41. (In Russ.)

Views: 31


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)