Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

MONITORING OF SOCIAL NETWORKS AS A MEANS OF TRANSFORMATION OF TEENAGERS’ EDUCATION METHODS

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2017-22-5(169)-45-51

Abstract

The necessity to change the methods of educational work with teenagers in the conditions of external social-cultural and information environment is founded. The peculiarities of social and cultural environment, where the formation of world perception of modern Russian youth is happening, are marked. They create the foundation for attempts of teenagers’ active mind control at the background of some undecided social and economic problems. It is marked, that despite the visible interest in the Internet-space, the official programs on educational work projection with teenagers are not under attention. In this regard the teachers know about some social deviations among teenagers “post factum”, when he/she is already under the control of law enforcement units. Consequently the educational work with this teenager occurs under the social deviation factor. The importance of social networks data control of a certain teenager during choosing the active methods of educational work, connected with prevention of social deviations of pupils, is proved. The analysis carried out of pages-documents gives to a specialist the possibility to see important sides of social life of a student, let establish the norms and values, peculiar to him in a certain age period, to follow the dynamics of interaction between different social groups and some people. The results of concrete study, connected with senior high students’ social pages control, which are the basis for the developed passport of social health of a teenager, disposed to deviant behavior are presented.

About the Authors

S. V. Novikov
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


L. N. Makarova
Tambov State University named after G.R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Мануйлов Ю.С. Средовой подход в воспитании. Москва; Нижний Новгород, 2002.

2. Третьяков П.И. Практика управления современной школой: (Опыт педагогического менеджмента). М., 1995.

3. Мудрик А.В. Введение в социальную педагогику. М., 2008.

4. Алиева С.Ю. Вовлечение несовершеннолетних в совершение преступлений террористической направленности и проблемы противодействия (региональное исследование): автореф. дис. … канд. юрид. наук. Махачкала, 2014.

5. Макарова Л.Н., Копытова Н.Е., Королева А.В. Конструктивные и деструктивные возможности изменяющейся внешней среды // Вестник Тамбовского университета. Серия Гуманитарные науки. Тамбов, 2012. Вып. 6 (110). С. 84-91.

6. Шаршов И.А., Макарова Л.Н. Изменяющаяся внешняя информационная среда: анализ конструктивного и деструктивного потенциала // Социально-экономические явления и процессы. 2012. № 4 (38). С. 170-176.

7. Данные ВЦИОМ от 15.04.2016 г. Пресс-выпуск № 3084. URL: https://wciom.ru/ index.php?id=236&uid=115657 (дата обращения: 28.05.2017).

8. Плешаков В.А. Киберсоциализация человека: от Homo Sapiens’а до Homo Cyberus’а. М., 2012.

9. Пашков А.Г. Личность в условиях информационной цивилизации: куда ведут человека электронные «гаджеты» // Вестник Костромского государственного университета. Серия: Педагогика. Психология. Социокинетика. 2016. Т. 22. № 1. С. 7-10.

10. Солдатова Г.У., Рассказова Е.И. Роль родителей в повышении безопасности ребенка в Интернете: классификация и сопоставительный анализ // Вопросы психологии. 2013. № 2. С. 3-15.

11. Артишевская Т.М. Психологический портрет пользователя социальными сетями // Знак: проблемное поле медиаобразования. 2012. Т. 1. № (9). С. 6-9.

12. О порядке прохождения несовершеннолетними медицинских осмотров, в том числе при поступлении в образовательные учреждения и в период обучения в них: приказ Министерства здравоохранения РФ № 1346-Н от 21.12.2012 г. Доступ из справочно-правовой системы «Гарант».

13. Лосев А.Н., Новиков С.В. Добровольные народные дружины как фактор воспитания социально активной личности // Социально-экономические явления и процессы. 2014. Т. 9. № 12. С. 307-310.


Review

For citations:


Novikov S.V., Makarova L.N. MONITORING OF SOCIAL NETWORKS AS A MEANS OF TRANSFORMATION OF TEENAGERS’ EDUCATION METHODS. Tambov University Review. Series: Humanities. 2017;22(5):45-51. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2017-22-5(169)-45-51

Views: 40


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)