Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

A METHODOLOGICAL MODEL OF TEACHING STUDENTS WRITTEN SPEECH ON THE BASIS OF CASE TECHNOLOGIES

https://doi.org/10.20310/1810-0201-2018-23-176-56-66

Abstract

One of the most challenging aspects in the field of foreign language for students is a written statement. Modern information and communication technologies create additional metho- dological conditions for the organization of students’ project activities aimed at the formation of discursive skills in the field of writing. One of such technologies capable of creating conditions for extracurricular foreign language work of students is the linguistic corpus. We offer a methodological model for teaching students to write a statement based on corpus technology. Based on the provisions of the systems approach, the model is a hierarchically built system of components that are interconnected. Such components include: prerequisites, approaches and methods, teaching aids, organizational forms, psychological and pedagogical conditions, assessment criteria and results. As a methodological basis in the model are the system, competence, personality-activity and communicative-cognitive approaches. These approaches are implemented in practice using a number of didactic (the principle of individualization and differentiation of training, the principle of activity, the principle of consciousness, the principle of accessibility, the principle of repetition, the principle of informatization of education, the principle of visibility) and methodical (the principle of approximation of educational activity, the principle communicative orientation, the principle of oral lead) principles. We describe in detail all the components of the methodological model.

About the Author

Y. I. Syomich
Moscow Pedagogical State University
Russian Federation


References

1. Блауберг И.В. Проблема целостности и системный подход. М.: Эдиториал УРСС, 1997. 450 с.

2. Воскобойников А.Э. Системные исследования: базовые понятия, принципы и методология // Научные труды Московского гуманитарного университета. 2013. № 4. С. 35-66.

3. Бим И.Л. Теория и практика обучения немецкому языку в средней школе. Проблемы и перспективы. М.: Просвещение, 1988. 255 с.

4. Блауберг И.В., Садовский В.Н., Юдин Э.Г. Системный подход в современной науке // Проблемы методологии системных исследований. М.: Мысль, 1970. С. 7-48.

5. Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании. М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. 41 с.

6. Хуторской А.В. Компетентностный подход в обучении. М.: Изд-во «Эйдос»; Изд-во Института образования человека, 2013. 73 с.

7. Леонтьев А.H. Деятельность. Сознание. Личность. М.: Политиздат, 1975. 130 с.

8. Эльконин Д.Б., Давыдов В.В. Вопросы психологии учебной деятельности младших школьников. М.: Изд-во Академии педагогических наук РСФСР, 1962. 287 с.

9. Леонтьев А.Н. Проблемы развития психики. 3-е изд. М.: Изд-во МГУ, 1972. 575 с.

10. Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии. М.: Педагогика, 1976. 416 с.

11. Щепилова А.В. Коммуникативно-когнитивный подход к обучению французскому языку как второму иностранному. М.: Просвещение, 2003. 488 с.

12. Роберт И.В. Развитие дидактики в условиях информатизации образования // Ученые записки ИИО РАО. 2010. № 33. С. 3-21.

13. Сысоев П.В. Информационные и коммуникационные технологии в лингвистическом образовании. М.: Либроком, 2015.

14. Сысоев П.В., Евстигнеев М.Н. Методика обучения иностранному языку с использованием новых информационно-коммуникационных интернет-технологий. М.: Глосса-Пресс; Ростов н/Д: Феникс, 2010. 182 с.

15. Сысоев П.В. Современные информационные и коммуникационные технологии: дидактические свойства и функции // Язык и культура. 2012. № 1 (17). С. 120-133.

16. Пассов Е.И. Основы коммуникативной методики обучения иноязычному общению. М.: Русский язык, 1989. 276 с.

17. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования / под ред. Е.С. Полат. М.: Академия, 1999. 272 с.

18. Завьялов В.В. Модели обучения иностранному языку для профессиональных целей студентов нелингвистических направлений подготовки // Державинский форум. 2018. № 6. С. 175-184.

19. Сысоев П.В., Завьялов В.В. Обучение иноязычному письменному юридическому дискурсу студентов направления подготовки «Юриспруденция» // Язык и культура. 2018. № 41. С. 308-326.

20. Соломатина А.Г. Обучение иностранному языку для профессиональных целей на основе модели интегрированного предметно-языкового обучения в аграрном вузе // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. Тамбов, 2018. № 173. С. 49-57. DOI 10.20310/1810-0201-2018-23-173-49-57.


Review

For citations:


Syomich Y.I. A METHODOLOGICAL MODEL OF TEACHING STUDENTS WRITTEN SPEECH ON THE BASIS OF CASE TECHNOLOGIES. Tambov University Review. Series: Humanities. 2018;23(176):56-66. (In Russ.) https://doi.org/10.20310/1810-0201-2018-23-176-56-66

Views: 49


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)