Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

NETWORK EDUCATIONAL CLASS AS A FORM of SENIOR PUPILS PROFESSIONAL ORIENTATION

Abstract

Bstract . The necessity of pre-university professional orientation of senior students on pedagogical professions is shown. It is considered as a stage of creation of teacher professional growth system. The reasons for the decrease of interest in traditional forms of pre-professional pedagogical training on the part of students and the pedagogical community are revealed. Developed variable model class pedagogical orientation - network educational class. Its purpose and the main tasks: educational and organizational are shown. The basic forms of educational activity in the network pedagogical class are offered. The possibilities of social networks and services for educational activities within the network pedagogical class are revealed. The structure of the educational program, consisting of separate modules, the choice of which is consistent with the educational organizations that will be trained in the network format, is revealed. Each of the modules has a specific purpose and different organizational forms, which allows you to include an element of novelty in the classroom, to maintain the interest of students. The practice-oriented nature of training, including a block of introductory practices and educational expeditions, is emphasized. The attention is paid to the change of pedagogical activity of the University teachers working in the network pedagogical class, which requires them a good level of knowledge of information technology, understanding the specifics of distance learning, taking into account its design features.

About the Authors

T. I. Gushchina
Tambov State University named after G. R. Derzhavin
Russian Federation


L. N. Makarova
Tambov State University named after G. R. Derzhavin
Russian Federation


A. Y. Kurin
Tambov State University named after G. R. Derzhavin
Russian Federation


References

1. Калинникова Н.Г. Непрерывное педагогическое образование как парадигма // Знание. Понимание. Умение. 2005. № 3. С. 186-189.

2. Макарова Л.Н., Гущина Т.И. Этапы личностного и профессионального роста современного педагога // Психолого-педагогический журнал Гаудеамус. 2016. Т. 15. № 3. С. 74-80.

3. Ревякина В.И. Педагогические классы: опыт прошлого и современная практика // Педагогика. 2000. № 5. С. 59-64.

4. Амирова Л.С. Допрофессиональная подготовка в профильных педагогических классах общеобразовательных учреждений // Казанский педагогический журнал. 2009. № 7-8. С. 183-187.

5. Марголис А.А. Проблемы и перспективы развития педагогического образования в РФ // Психологическая наука и образование. 2014. Т. 19. № 3. C. 41-57.

6. Митросенко С.В., Колокольникова З.У., Лобанова О.Б., Басалаева Н.В., Казакова Т.В. Педагогический класс: новое прочтение традиционной формы ориентации на выбор педагогической профессии // Проблемы современного педагогического образования. 2016. № 51-3. С. 204-211.

7. Мищенко О.Ю. Педагогические условия реализации модели сетевого профильного обучения в муниципальном образовании // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2016. № S3. С. 61-65.

8. Болотов В.А. К вопросу о реформе педагогического образования // Психологическая наука и образование. 2014. Т. 19. № 3. С. 32-40.

9. Попова Н.Е., Чикова О.А. Технологии дистанционного обучения как инновация в процессе реализации образовательных стандартов нового поколения // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. 2014. № 2 (18). С. 17-26.

10. Копытова Н.Е. Многомерная профессиональная деятельность преподавателя вуза: от функций к компетенциям // Вестник Казанского государственного энергетического университета. 2013. № 3 (18). С. 97-117.

11. Груздева М.Л., Бахтиярова Л.Н. Педагогические приемы и методы работы преподавателей вуза в условиях информационной образовательной среды // Теория и практика общественного развития. 2014. № 1. С. 166-169.


Review

For citations:


Gushchina T.I., Makarova L.N., Kurin A.Y. NETWORK EDUCATIONAL CLASS AS A FORM of SENIOR PUPILS PROFESSIONAL ORIENTATION. Tambov University Review. Series: Humanities. 2018;23(174):27-34. (In Russ.)

Views: 58


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)