Preview

Tambov University Review. Series: Humanities

Advanced search

THE MAIN WAYS OF FORMING UNIVERSAL EDUCATIONAL ACTIONS IN PRIMARY SCHOOL BASED ON HEALTH-SAVING TECHNOLOGIES

https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2016-21-2(154)-42-46

Abstract

The relevance of the problem for the system of primary education is determined by acute necessity to improve educational opportunities and create conditions to achieve success with all learners irrespective of their capabilities. The problem of forming universal educational actions promoting increasing the level of forming key competences of primary school children, providing the ability to learn, ability to self-improvement and self-development is considered. An important place is given to the problem of health value of primary school children in forming UEA, due to the fact that this process is quite tedious and physically, psychologically, personal, motivational costly. The possibility of using technology of forming UEA based on psychotherapy of art, theatrical, collective creative activity, interaction younger students with nature is analyzed. Such an approach will facilitate the development of outside the box thinking and creative personality, capable to active perception of social experience and change the world, self-determination and searching in unusual situations original solutions, as one of the most promising ways to improve education in the line with the Learning standards of the second generation. Conclusion is made about personal and social value of forming in primary school children UEA, what makes at the present stage of development of pedagogy this problem important and relevant.

About the Author

Irina Vladimirovna Kondakova
Bunin Yelets State University
Russian Federation


References

1. Об образовании в РФ: федеральный закон РФ от 29.12.2012 г. № 273-ФЗ // Собрание законодательства РФ. 2012. № 53 (ч. 1). Ст. 51.

2. Доклад о состоянии здоровья детей в РФ (по итогам Всероссийской диспансеризации 2012 г.). М., 2013.

3. О Национальной стратегии действий в интересах детей на 2012-2017 гг.: указ Президента РФ от 01.06.2012 г. № 761 // Собрание законодательства РФ. 2012. № 23. Ст. 4.

4. Блохин А.А. Риски введения Федерального государственного образовательного стандарта общего образования нового поколения // Педагогика. 2009. № 4. С. 69-76.

5. Дзятковская Е.Н. Здоровьесберегающие образовательные технологии: новые акценты. URL: http://revolution.allbest.ru/medicine/0034 7092_0.html (дата обращения: 09.03.2016).

6. Дрибинский П.Л. Педагогические условия формирования ценностного отношения к здоровью у детей младшего и школьного возраста: автореф. дис.. канд. пед. наук. Смоленск, 2009.

7. Программа духовно-нравственного развития, воспитания обучающихся. URL: http://schoo l45-nn.ru/index.php?catid=54:oop-noo&id=220: programma-duxovno-nravstvennogo-razvitiya-vospitaniya-obuchayushhixsya&Itemid=146& option=com_content&view=article (дата обращения: 24.02.2016).

8. Алмазова И.Г. Формирование эстетических представлений об окружающем мире у младших школьников в коллективной творческой деятельности: автореф. дис.. канд. пед. наук. Елец, 2009.

9. Демина Э.М., Медвецкая Н.А. Специфика управления образовательным процессом начальной школы в условиях реализации ФГОС // Управление начальной школой. 2014. № 2. С. 5-14

10. Гелетканич И.Н. Формирование ценностного отношения к познанию природы у младших школьников: автореф. дис.. канд. пед. наук. Елец, 2009.


Review

For citations:


Kondakova I.V. THE MAIN WAYS OF FORMING UNIVERSAL EDUCATIONAL ACTIONS IN PRIMARY SCHOOL BASED ON HEALTH-SAVING TECHNOLOGIES. Tambov University Review. Series: Humanities. 2016;21(2):42-46. (In Russ.) https://doi.org/ 10.20310/1810-0201-2016-21-2(154)-42-46

Views: 53


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1810-0201 (Print)
ISSN 2782-5825 (Online)